Saturday, April 4, 2015

Dominikaan ja Haiti 2014

Millalgi suve lõpu poole avaldas Siim soovi koos oma töötajatega Dominikaani puhkama minna. Pöördus minu poole,et otsiksin mõne reisi talle.
Pärast mõnekuulist surfamist sai lõpuks välja valitud reis Saksa reisikorraldaja 5forflug lehelt algusega Münchenist Sosuasse hotelli Casa Marina Beach 10 -18 dets kõik hinnas 820 eur.
9 dets 2014 õhtul lendasime mina ja Urmo Ryanairiga Riga- Cologne (Bonn)  hind 32 eur.
Urmo töömees Anti viskas meid Urmo autoga Riiga.
Bonni lennujaama jõudsime õhtu kella 22 ajal. Sealt sõitsime metrooga 15 min Bonni raudteejaama.
Kuna rongi väljumiseni oli ligi 2 tundi aega,istusime raudteejaamas kuskile pubisse maha ja sõime saksapärast curry bratwursti ja jõime saksa õlut.
Rong oli meil öörong Bonn Hautbahnhof-München Hauptbahnhof  kell  23.15- 07.10 ja maksis 45 eur nägu.
Rongis oli meil 6 ses kupees kaks magamiskohta üleval lae all.
Kaks meest juba magas alumistel korrustel ja me kobisime ka suht ruttu magama ära. Voodi oli päris lühike ja päris kõva madratsiga. Öösel sai oma paarkümmend korda üles ärgatud.
Hommikul 7.10 olime Müncheni raudteejaamas ja seal kiirustasime kohe metroo peale. Metroo sõitis Müncheni raudteejaamast lennujaama 50 minutit.
Lennujaamas olid Siim ja Raivo juba kohal,kes tulid ka eelmine päev lennukiga. Samuti olid kohal Siimu töökaaslased kes olid autoga Eestist tulnud. Kokku oli meid 12 meest.
Lennuk München-Puerto Plata kell 8.55-13.15 lendas üle 10 tunni.
Olime lennukisse päris laiali paigutatud.Vaatasin filme ja üritasin magada.Väga piinarikas oli.

1 päev 10 detsember

Keskpäeval olime lõpuks kohal.Lennujaamast väljudes võttis kohe meid palavus ja leitsak vastu.Läksime meile vastu tulnud bussi ja sõitsime hotelli.Meie hotell asus lennujaamast ainult 10 km kaugusel.
Hotellis viskasime pikad riided seljast ära ja kohe jahutavasse basseini ujuma.

Mängisime vees viis viie vastu väravpalli. Päris äge oli.
Hotell oli meil kõik hinnas,kaasa arvatud kohalik alkohol :)

Õhtusöögi lauas sai juba Cuba Libre kokteilidega alustatud. Peale sööki istusime basseini ääres lamamistoolidel ja jätkasime kokteilidega.

Mingi hetk otsustasime Sosua linna peale jalutama minna.
Hotellist väljudes ründasid meid kohe mototaksod,suveniiride müüjad,valuutavahetajad ja igasuguse muu kraami pakkujad.
Oma ala spetsialistid nägid ära et oleme valged ( ehk äsja saabunud) ja üritasid meie käest kohe viimast välja pressida. Nagu tavaks,nii oligi et esimeste päevade hinnad olid ikka kallimad kui viimastel päevadel :)
Tead küll seda vana tõde,kuid ikka lased ennast petta.
Jalutasime ringi ja istusime mitmes välikohikus.Lõpuks olime kõik joogised.

2 päev 11 detsember
Hommikul peale sööki pikutasime basseini ääres.

Ilm oli terve päev päike ja pilved vaheldumis,nii et lõpuks õhtuks ei saanud arugi,kui ära põlesime.
Peale lõunat tegime toas ka lõunauinaku.
Õhtu kordus sama,mis eilegi :)

3 päev 12 detsember

Peale hommikusööki otsustasime Urmoga hotellist jalutada Sosua randa.Mingi 10 min kõndimist.
Ranna äär oli kohvikuid ja müügiputkasid täis.Lained olid suured ja seetõttu ujujaid vähe.
Võtsime ühes kohvikus laua ja lamamistoolid.Lasime õlut,pikutasime ja ujusime.
Pidevalt käisid ka igasugu kraami müüjad tüütamas- massaz,suveniirid,hiidkrevetid,puuviljad jne.
Mingi hetk vajus 3 kohalikku tüdrukut ka meie lauda. Koos sai veel õlut joodud ja nalja kui palju.
Nemad rääkisid hispaania keeles,meie inglise-hispaania keeles.
Varsti tulid ka teised mehed sinna randa. Päris õhtuni sai ära jorutatud.
Õhtul hotellis olid kõik kohad päiksest ai ai kui ära põlenud.

4 päev 13 detsember

Täna oli juba nässus.Pilves ja vahel tibutas vihma. Päikest väga ei olnud.

Terve päev passisime hotellis. Ujumine,pikutamine,kaardimäng,söömine ja joomine.

Mõni mees veel viitsis õhtul linna peale,enamus läksid varakult magama.

5 päev 14 detsember

Võtsime täna rendiauto,kuna hotellis passimisest oli kopp ees. Mingi vanem Nissan ja maksis 2 päeva 90 usd.

Mina,Urmo,Raivo ja Siim sõitsime piki rannikut Samana poolsaare suunas.Plaan oli seal üks ring teha ja valge liivaga randades ujumas käia. Ilm tõmbas aga meie plaanidele kriipsu peale. Hakkas vihma sadama ja väikeste vahedega peaaegu terve päev.

Sõitsime mööda rannikut ligi 150 km ja otsustasime,et pole enam mõtet edasi sõita. Vihm võttis tempo maha ja tee osutus loodetust kehvemaks.Poleks jõudnud Samana poolsaarele ringi peale teha.

Seega keerasime otsa ümber ja sama teed tagasi.Vahepeal pidasime kinni veel paaris kohas ja vaatasime ringi.Samuti käisime veel Cabarete rannas ühes pubis söömas.

Ma võtsin lobsteri ehk hiidvähi.Maksis 850 peesot ehk umbes 17 eur. Päris hea oli.

Hotelli tagasi jõudes tegime väikse uinaku.

Õhtusöök oli meil kinni pandud hotellis Mehhiko restoranis.

3 käiguline õhtusöök.

Aga ei olnud hea. Mehhiko köök väga ei meeldi ka.

6 päev 15 detsember

Hommikul läksime mina,Urmo ja Raivo rendiautoga teise suunda seiklema-Puerto Platasse.

Siim ei tulnud-halb oli olla.

Sõitsime umbes 30 km ja olimegi Puerto Platas.Tiirutasime mööda linna ja rannaäärt kuni parkisime auto kesklinna platsi äärde.

Ilm oli täna jälle kergelt pilves ja vihmane.Algul oli meil täna plaan minna köisraudteega Puerto Plata kõrval oleva kõrge mäe otsa,kus asus analoogne Jeesuse kuju nagu Rio de Janieros. Ainult väiksem.Aga kuna ilm oli udune,siis polnud mäetipus midagi teha.

Kui auto pargitud oli kohe platsis mingi kohalik tegelane,kes ennast meile giidiks pakkus.Mõtlesime,et mis seal ikka,las tutvustab linna ja pärast viskame talle mõnisada peesot.

Jalutasime mööda linna veidi ringi ja siis viis mees meid mingisse juveeli ja sigaretipoodi.Viisakas koht oli. Omanik oli belgiast pärit valge mees,kes tuli kohe meile Dominikaani sigarettide valmistamist näitama.

Kaks meest istusid laua taga ja keerasid käsitsi sigarette.Samuti rääkis belglane Dominikaani rahvusjoogi Mamajuana valmistamisest. Et pudelisse on korjatud mingid erinevad raviva toimega puukoored ja juured,valad veini või rummi peale,lased nädal seista ja siis saad tarvitada. Pidi 100 haiguse vastu olema.

Lõpuks olime sunnitud ka midagi ostma :) Urmo ja Raivo ostsid kumbki 2 pudelit Mamajuana koortega- 1500 peesot ehk umbes 30 eur tk.+ veel mingeid sigareid päris krõbeda hinnaga.
Mina Mamajuanat ei ostnud,kuna eelmisest aastast veel 2 pudelit kodus valmistamist ootamas.
Sigarette ostsin.Raivo ostis veel mingi hõbeketi sinise Larimari kiviga. Dominikaan on muide ainuke koht maailmas,kus seda sinist kivi-Larimari leidub.

Poest väljudes ründas meid kohe paar kohalikku,kes kohe meid ründas ja analoogseid kette ja sigareid pakkusid,kui poes. Ainult hinnad olid mitu korda odavamad. Ostsime nende käest ka mõned asjad.
Käisime ka kohalikus kirikus,kus süütasime pattude andeks andmiseks küünla.
Siis juhatas giid meed sööma. Võtsime mingid söögid ja mõned õlud.Giidile ka.
Peale sööki läksime suurte kaubanduskeskusse shoppama. Lasime giidi minema.Mees küsis oma teenuse eest ulmelist hinda-2000 peesot ehk 40 eurot.Läbi suure kauplemise andsime talle 900 peesot.Ja siis tundsime ka,et ilmselgelt maksime mehele liiga palju.
Kaubanduskeskus oli päris moodne ja kaupa tohutult.Ostsime koju suveniire,kohalikku kohvi,komme,rummi jne.
Kõige rohkem shokis olime sellest,et siin maksis samasugune Mamajuana pudel ainult 250 peesot,mile eest belglasele maksime 1500 peesot. Oi oi. Järjekordselt olime haledalt petta saanud :)
Enda arust oled palju maailmas ringi käinud ja maru tark,kuid osavate müügimeeste käest saad ikka petta :)
Pärast shoppingut sõitsime tagasi hotelli,kus meil oli õhtusöök mereandide restoranis.

Ei olnud eriti hea.

7 päev 16 detsember

Hommikul kell 6 läksime ühepäevasele tripile Haitile. Maksis 165 usd nägu.Mikrobussiga meie 4 kesi+giid+autojuht.Tripi hinna sees oli ka hommiku ja lõunasöök.Sõit Haiti piirini kestis umbes 4 tundi.Vahepeal oli ka mingis teeäärses kohvikus hommikusöök ja vahetult enne piiri käis giid meil mingis piirivalve asutuses,kus sai mingi paberi Haiti sisenemiseks.
Haiti on üks maailma vaesemaid riike,kus elab ligi 10 miljonit inimest.Maapiirkondade inimesed teenivad kuus umbes 6-7 eurot.Asfaltteid on ainult 20%. Riigis toimuvad pidevalt kodusõjad,levivad kõikvõimalikud haigused ja epideemiad.
Piiri ületamisel oli kontrast kohe shokeeriv.Tee muutus hetkega asfaltteest auguliseks saviteeks.

Ja kõik kohad olid prahti täis.Kohe jõudsime esimesse külla,kus oli parasjagu turg.Kahel pool teed käis hull kauplemine,kisa kära,lapsed jooksid paljalt ringi jne jne Kõikjal vedeles praht.

See kõik lõi hetkega pahviks.Üks asi on seda telekast näha,teine asi on seda ise näha ja tunda.

Turu ääres tegi buss peatuse ja me tulime arglikult bussist välja. Kohe oli parv lapsi ümber,kes käsi pikas raha palusid.Meie giid juhatas meid jalutuskäigule mööda küla.Kõik inimesed vahtisid meid nagu tulnukaid ja kari lapsi kõndis järel.Valge inimene satub siia üliharva.Käisime ka külakooli vaatamas,kus oli parasjagu tund.Kohe lõpetati tund ja lapsed laulsid meile mingi laulu.Klassi seintel olid paari saklase pildid koos kooli tänuavaldusega.Need inimesed toetavad seda kooli rahaliselt. Ja kool on väga tänulik iga abi eest.Kooli lähedal oli ka ruum,kus sai osta mingeid väikseid laste valmistatud meeneid.Hinnad olid krõbedad,sest saadud raha läks koolile,et lapsed saaksid koolis käia.Ostsie ka asju kokku 3000-4000 peeso eest.Nii et ka meie väike panus sai antud,et leevendada nende vaeste laste rasket elu.

Edasi jalutasime veel turu läbi. See oli ka parajalt jube.Igasugust kaupa müüdi otse tolmuse maa pealt.Igal pool vedeles praht ja katkiste-mustade riietega neegrid sebisid ringi,Päris jube oli seal olla.

Vahetult enne bussi minekut sai mõnele lapsele ka 50 peesot antud.Kohe läks möll lahti,sest teised tahtsid ka ju.
Keerasime otsa ringi ja sõitsime Dominikaani tagasi.Piiripunktis desinfitseeriti meie mikrobuss ümberringi ära.Et mingit haigust riiki ei tooks.
Edasi liikusime piiriga paralleelselt ülespoole umbes tund aega Dajaboni linna.Seal läksime Haiti piirile.Piiripunkt oli silla peal ja alt jooksev jõgi oli piiriks.Kahel pool silda pesid Haitilased jões pesu.Väiksed paljad 8-10 aastased poisid ronisid okastraadiga kaetud väravate peale ja palusid raha.See oli väga kurb vaatepilt.Andsime neile niipalju kui meil taskus peenraha oli.

Vaade kaugusse Haitile oli ka jube.Elutul savisel maal vedeles igal pool hunnikutena prahti.Kontrast Dominikaaniga oli shokeeriv.

Edasi liikusime veel pöhja poole Montecristi linna.Seal käisime vaatamas mere ääres olevaid soola tegemise  tiike.
Lõpuks liikusime Puerto Plata kaudu tagasi koju Sosuasse.Kokku kogunes täna bussisõitu 8-9 tundi,kuid elamus oli seda väärt.Nende laste vaesus jääb veel kauaks ajaks shokina südamesse.

8 päev 17 detsember

Hommikul ärgates paistis täna õnneks päike. Läksime välja basseini äärde.et viimasest poolikust päevast maksimumi võtta.Pikutasime seal kogu kambaga mõned tunnid.

Kell 12 läksid Siim ja teised bussiga lennujaama ära. Me Mustiga olime tunnikese veel basseini ääres. Ei olnud soovi lennujaamas mitu tundi passida.Siis võtsime veel lõunasöögi ja läksime taksoga Puerto Plata  lennujaama.
Lennujaamas sujus kõik tõrgeteta.

Lend Puerto Plata-München startis 16.20 ja jõudis Münchenisse järgmine hommik kell 6.25
Münchenist oli meil võetud Air Balticu lend München-Riga 9.35-13.05  hinnaga 141 eur nägu.
Riiast saime juba Lepa Siimu autoga Võrru.
Kokkuvõtteks võib öelda,et Dominikaanis  ilmaga ei vedanud. Mitu päeva sadas vihma ja päikest polnud. Nagu hiljem selgus,ongi põhjarannikul vihmaperiood  jaanuari keskpaigani. Sel ajal Puerto Plata kanti tulla on suur risk. Nii et kui soovid kindlasti head ilma,siis tuleb valida lõunarannik ja Punta Cana ümbrus.
Samuti on saare lõunaranniku rannad lumivalge liivaga. Ühesõnaga ilusamad rannad J
Põhjas on rannad pruuni liivaga,mis ei paku erilist silmailu.